Крайня вершина Сходження на пік К2

Чогорі - найризикованіша в світі гора для сходження, більше відома під назвою пік К2. У серпні минулого року казахстанські альпіністи Максут Жума і Василь Півцов, після п'яти спроб протягом декількох років, нарешті, підкорили вершину. Експедиція тривала більше двох місяців. Команда, в якій брали участь представники з Німеччини, Польщі, Австрії та Аргентини, зіткнулася з усіма труднощами небезпечного сходження і пережила всілякі непогодних умови. Vox Populi представляє щоденник Максута Жумаевой, який розповідає, як це було.

(Всього 49 фото)

джерело: voxpopuli.kz

1. Експедиція "К2" стартувала в Бішкеку. У сходженні на К2 повинно було брати участь сім чоловік, але один альпініст зі Штатів не зміг до нас приєднатися через проблеми з візою. У підсумку наша команда складається їх шести чоловік - Василя Півцова, Томмі Хенріча з Аргентини, подружжя Ральфа Дюймовец і Герлінди Кальтенбруннер з Австрії, відеоператори Дарек Залуски з Польщі та мене, сержанта ЦСКА Максута Жумаевой (на фото Ральф вибирає дині, фото Герлінди Кальтенбруннер)

2. 17 червня. Прокинувся в юрті в 6 ранку, свіжість і бадьорість! Після сніданку перегрупували експедиційний вантаж з однією лише метою - сховати супутниковий термінал і телефон Thuraya, і найважливіше - ковбасу! Нам пояснили, що у китайській митниці гостра непереносимість на продукти цивілізації

3. У місто Кашгар Сіньцзян-Уйгурського автономного району Китаю ми приїхали ближче до вечора. Зійти на К2 можна або з Пакистану, або з Китаю. Тут шлях до вершини нам вказав сам "дідусь Мао"

4. 19 червня. Міські будні почалися купівлею продуктів харчування. "Їжа" - це найбільш животрепетна тема в експедиції. Нас попередили, що на киргизько-китайському кордоні, всі продукти харчування будуть реквізовані на користь "справи партії". Але ми на свій страх і ризик провезли 40 банок тушонки з конини

5. Наш караван стартував з селища Ілик, тут місцеві жителі, етнічні казахи і киргизи, здають в оренду верблюдів. Сервіс цей дуже дорогий, але вони монополісти, так як вертолітний закидання для альпіністів в Китаї заборонена, а знайти сотню носіїв можливості немає

6. День відправки каравану для всіх місцевих жителів - велике свято. Адже вони заробляють на одній експедиції гроші на весь рік вперед. На нашу експедицію виділили 40 верблюдів і 10 погоничів. Кожен верблюд бере 80-100 кг. Коли все вантажі розподілені, починають їх нав'ючувати

7. 24 червня. Вранці було хмарно, вітряно. У гірському районі, через який ми йшли до базового табору, чимало безіменних вершин, на які не ступала нога людини. В хмарах на вершині я виглядів фігуру з каменю схожу на молиться ангела

8. 25 червня. У пустельній місцевості гірської ущелини навіть каміння відбивали світло, на термометрі було +35 градусів. Крім річки Шізгам, попереду караван чекала переправа через гірську річку Чогорі. Переправа була найнебезпечнішою, вода захльостує верблюдів по саме черево. І камені, які мчали під водою, гнані течією, могли збити їх з ніг. Але все обійшлося, і ми благополучно дісталися до базового табору

9. Тут в оазисі серед пустельних ущелин в чагарниках живе стадо куланів. З цими красивими тваринами ми познайомилися ще в 2007 році, коли робили одну зі спроб сходження на К2. Ми поставили базовий табір на краю оази, а з іншого боку жили кулани

10. 1 липня. З першого дня прибуття в базовий табір всі дії команди були націлені на подальше сходження. Одна справа встановити табір, потрібно ще дійти до гори. Специфіка сходження на К2 така, що потрібно подолати 20 кілометрів по моренами і льодовиках. Цей шлях ми ділимо на три ділянки: з базового табору в передовій табір і потім в табір 1. Кожен вихід до гори - це подія, мені регулярно доводилося відправляти на Батьківщину інформацію. У нашій команді тільки у двох був досвід сходження по вибраному маршруту. У 2007 році експедиція завершила сходження на висоті 8450 метрів. Вище 4-го висотного табору маршрут представляв велику проблему. І цю "смертельнопасную" проблему нам треба було вирішити (фото Півцов В.)

11. Наш основний будинок - ABC (передовий базовий табір, з англ. Advanced Base Camp). Тут ще росте трава і квіти, але варто пройти 100 метрів і ви на млявому льодовику. У таборі у кожного своя палатка, одна столова, вона ж кают-компанія, де збирається вся команда і проводить вільний час. Поруч з великою наметом під тентом кухня, на якій творить кулінарні дива наш кухар. Сніг в передовому таборі випадав, як правило, вночі, і щоранку ми очищали намети від снігу. У гарну погоду ми обробляли маршрут, а в погану - відсиджувалися на базі. Але у всьому своя принадність. Коли негода нагорі - лавинонебезпечно і страшно за життя, коли внизу йде сніг - ностальгія по зими в самий розпал літа

12. Ральф і Герлінди постійно передавали репортажі про хід експедиції

13. У таборі обстановка спартанська, за перший тиждень ми розбили всі три термоса. Чайник, гуртки, ложки - все це не важливо, головне - вершина

14. Дарек Залуски - наш висотний відеооператор. Родом з Варшави (Польща). Нас пов'язує добра, довга дружба. Дарек по праву є одним з найбільш досвідчених висотних відеооператорів в світі. Знімати відео в горах - дуже важка і складна робота. Показати сніговий буревій, замерзлі на лютому морозі особи, передати всю красу і глибину гір - не кожному по плечу

15. 5 липня. Перший день гарної погоди. О 8:40 ранку ми вийшли з табору. Ральф з Герлінди шукали новий шлях. Але так чи інакше все стежки ведуть до одного основного мореного коридору, який веде до основи Чогорі

16. У нашій наметі завжди світло і просторо відзначили Ральф з Герлінди, які прийшли попити у нас чаю з лимоном і обговорити плани на завтра. Перший перехід відняв багато сил, тому після чаю все швидко заснули (фото Дарек Залуски)

17. 06 липня. Вихід на гору запланований на 5:00 ранку. Ральф Дюймовіч - чоловік Герлінди, перший представник Німеччини, який виконав програму 14 восьмитисячників. Він успішний бізнесмен, керівник найбільшої туристичної компанії Amical і просто хороший альпініст

18. Провешивание мотузкових перил на лавинонебезпечному сніжному схилі. Попереду працює Василь, на страховці Ральф. Забігаючи вперед, скажу, що саме на цьому схилі в один з штурмових днів на нас зійшла лавина. Але ми вижили, втримавшись на мотузкових перилах, які провисання раніше. За тактиці ми постійно розділяли команду: перша трійка альпіністів обробляє маршрут, провешивают перила, друга трійка альпіністів в цей час робить вантажні ходки, підносячи під маршрут спорядження, мотузки, снігові страхувальні кілки, льодобури, скельні гаки. Будь-яка робота важка і життєво необхідна

19. Наметова життя проста і нехитра. Одна велика каструля на чотирьох. Основне завдання - відновити водний баланс. За день альпініст втрачає до 3 літрів рідини, в основному через дихання. Вода потрібна, щоб кров не загусла, а інакше підвищується ймовірність обмороження (фото Півцов В.)

20. 07 липня. Підйом о 3 годині ночі. За планом взяти максимум мотузок і провесить їх до 2-го табору. Сьогодні виходимо вшістьох: першими з табору входять Ральф і Герлінди, потім Василь і я, останніми - Дарек і Томмі

21. Уперед вийшли топтати ми з Василем. Міняємо один одного через кожні 100-200 кроків. Вийти вперед проситься Герлінди, ми її ввічливо просимо поберегти сили і дати попрацювати нам. Всі разом повертаємося в намети 1-го табору після 6 вечора. Важкий робочий день, який приніс задоволення від виконаної роботи. Нам вдалося провесить мотузки до висоти 6300 метрів. Увечері після вечері Ральф повідомив, що завтра обіцяють сніг і посилення вітру. Колективно приймаємо рішення, що завтра все спускаються в Depo-camp, беремо мотузки і заносимо їх в 1-й табір для подальшої роботи. Після чого ми можемо зі спокійною совістю спускатися на відпочинок в АВС. В нашій наметі запанував спокій і умиротворення. Втомлені, ми провалюємось в глибокий сон

22. 12 липня. О 6 ранку всі зібралися на сніданку, де жваво обговорили прогноз погоди, який обіцяє тривалий проміжок. Після сніданку кожен отримав по законній пайку смаженої картоплі. Як сказав Ральф: "Картопля - це не тільки джерело енергії, але і джерело вітаміну С і мінералів". З цього приводу з ним не посперечаєшся

23. 13 липня. О третій годині ночі на моєму телефоні спрацював сигнал - пора вставати. Збираємося по черзі, потім запалюємо пальник і гріємо в каструлі воду. На сніданок тільки каву "3 в 1" і один шоколадний батончик на двох (фото Півцов В.)

24. Нам пощастило, підхід до скельного кулуару нам проклала лавина. За її сліду ми дійшли до початку перил і далі по мотузках ми почали повільно підніматися. Герлінди працює попереду, йде потужно на двох шакалів (шакал - спеціально призначений для проходження крутого льоду), висмикуючи з під снігу і льоду мотузку. Всі інші по перилах крок за кроком, виміряючи вгору метри-сантиметри своїми жумари (жумар - пристосування для пересування вгору по мотузковим поручнів). Я йду передостаннім, за мною тільки Томмі, він йде без каски. Зверху постійним потоком що-небудь сиплеться, то сніг, то шматки льоду. Часто прилітає в каску, а Томмі намагається ухилитися від летять зверху неприємностей. За моєю спиною все частіше і частіше лунають лайки і покрикувань. - Not more ice !, - кричить Томмі, але його вже ніхто не чує, все вже високо попереду і починають підйом на сніговий гребінь

25. 15 липня. Вранці пішов сніг, перед нами стояла дилема: йти у 2-й табір з ночівлею або спускатися в передовій базовий табір на відпочинок. Вирішили дочекатися двійки Дарек-Томмі і спільно вирішити, що робити далі. Для нашої четвірки ночівля в 2-му таборі не завадила б, але брала вгору загальна втома. Підійшли Дарек і Томмі, скинувши важкі рюкзаки, вони всім своїм виглядом показали, що до 2-го табору вони сьогодні не дійдуть. Рішення прийшло саме з собою, все йдуть вниз (фото Дарек З.)

26. 20 липня. Ми налаштовуємося на важку роботу, боротьбу з глибоким снігом на сніговому гребені. Погода сприяє нам, хмарність внизу. Іноді з вітром хмарність піднімається, і тоді ми йдемо як в тумані. До обіду дійшли до скель, а там і до табору рукою подати (фото Дарек З.)

27. 21 липня. Томмі і Дарек теж готуються до виходу. Незважаючи на погану погоду, ми збираємося і забираємо з собою намет. Виходимо наверх в 9-й годині ранку

28. Зверху з гребеня вітер жене маленькі лавини. Василь висмикує з-під снігу перила і ми повільно йдемо наверх. В післяобідній час ми все-таки вийшли до 2-го табору. Тут на широкому сніжному гребені снігу вище коліна, але до місця табору залишилося всього 100 метрів

29. До приходу Ральфа з Герлінди я встиг приготувати каструлю зеленого чаю з медом (фото Дарек З.)

30. (фото Півцов В.)

31.

32. 23 липня. Герлінди була в 100 метрах від нас, як раптом поруч ухнула лавина. У напрямку руху лавини було зрозуміло, що нас не зачепить, але вітер був в нашу сторону. І через 10 секунд нас накрила хмара снігової куряви. Страшно не було, а думати, що ми могли бути в радіусі лавинного конуса, не хотілося. Встали, обтрусилися від снігу і стали чекати наших друзів (фото Дарек З.)

33. 25 липня. За прогнозом - шторм на горі буде господарювати тиждень. Ми прийняли рішення піти на відпочинок в нижній "китайський" базовий табір. Шансів вийти на гору в найближчі дні немає. За нашими даними, швидкість вітру збільшилася до 100 км / год. У таку погоду робити на горі нічого. Залишається тільки спускатися в базовий табір на відпочинок (фото Півцов В.)

34. 04 серпня. Сонце освітило намет в 7-й годині ранку. У цей день ми працювали весь день, і до п'яти дійшли до 3-го табору, могли б і раніше, але глибокий сніг забарився наш темп руху. На заході влаштували збори і заодно справили день народження Дарек. Ми як могли привітали іменинника, пригостили м'ясом, а Василь виділив кілька міліграм спирту, який розвів водою

35. 05 серпня. 6 ранку, вчора був день народження Дарек, а сьогодні моєму синові виповнилося 3 роки. Побажання синові: "Так вже вийшло, що коли ти народився, я місив снігу піку Леніна на Памірі. І в кожен твій день народження твій тато в холодах, далеко від тебе. Але всім теплом своєї любові до тебе, мій син Ісатай, я бажаю тобі рости здоровим і нам на радість! " (Фото Півцов В.)

36. Обсяг роботи, виконаний сьогодні, давав хороші шанси на наступний день провесить маршрут до 4-го табору. На кінці перил були залишені мотузки і скельне спорядження. Хороший заділ був зроблений, залишилося тільки затвердити загальний план дії на завтра. Вирішили йти в тому ж важкому стилі: все три намети беремо з собою, а також продукти, речі і газ беремо, є ймовірність, що з'явиться вікно гарної погоди і, можливо, у нас буде шанс зробити спробу зійти на вершину (фото Дарек З. )

37. 06 серпня. Томмі вирішив йти вниз до бази і чекати нас там. Цей факт вніс деякі корективи, ми з Василем беремо до себе в намет Дарек. На вагу рюкзаків це не вплинуло, а ось потіснитися в наметі доведеться серйозно. Стежку з учорашнього дня вітер не замів, тому йти було не важко. Перед скельним гребенем ми знайшли клубок старих перильних мотузок. О 4 годині дня ми досягли місця нижнього 4-го табору, на висоті приблизно 7900 метрів (фото Дарек З.)

38. 07 серпня. Коли ми прокинулися, йшов сніг. Під час снігопаду немає сенсу виходити наверх, намокнуть пухові куртки. Ми подзвонили метеорологу Чарлі, він обнадіяв нас, що сніг перестане йти з настанням ночі. Незабаром у нас почали закінчуватися продукти і газ

39. 08 серпня. Погода чудова, щільна хмарність у нас під ногами. На небі тільки яскраве сонце, сніг товстим шаром лежить на скелях. Ми порахували, випало порядком 40-50 см. Вище наших наметів старі перила все під снігом, напрямок руху важко припустити. Лавинонебезпечно всюди, навіть на куполі намети. О 9 ранку виходимо на обробку втрьох, першим працює Василь, на страховці я і Герлінди підносимо мотузки. Найнебезпечнішим виявився траверс по сніжному схилу. Тільки Василь почав різати схил, як з-під нього йде сніжна дошка, але він втримався, різко вбивши шакал в схил. Далі йшов акуратніше (фото Дарек З.)

40. 20 серпня. Сьогодні весь день був сильний вітер, за 6 годин дійшли до 3-го табору. Снігу на гребені місцями багато. Боротьба з вітром, який ніс сніг, відняла багато сил. Все ОК!

41. Для такого підйому у нас спеціальні черевики "кішки", які міцно зміцнюються на черевику альпініста, щоб долати льодовий рельєф (фото Ральф Д.)

42. Ще одна проблема - на переході з 1 по 2 табір, по кулуару текла тала вода, перильна мотузка постійно обледеневают і вмерзають в лід (фото Ральф Д.)

43. Від сильного вітру довелося ховатися, ми збилися в купу (фото Півцов В.)

44. (фото Півцов В.)

45. 21 серпня. Прокинулися о 4 ранку, погода гарна. Вийшли о 6 годині в 4-й табір. Без вітру, без хмар, тільки сонце і місцями глибокий сніг (фото Півцов В.)

46. ​​22 серпня. Вчора ввечері прийняли важке рішення використовувати цей день для відпочинку та обробки маршруту. Ми провели дуже холодну ніч на 8000 метрах (фото Півцов В.)

47. 23 серпня - гарної погоди більше не буде і у нас останній шанс зійти на вершину. Звідки взялися сили я не знаю, але 12 годин нелюдських зусиль, але ми змогли. У 7-й годині вечора вся наша штурмова група зійшла на вершину! (Фото Півцов В.)

48. Вранці ми з Василем Півцовим висунулися з місця ночівлі на висоті 8300 м в сторону 4-го табору. О 10:30 успішно дісталися до нього. Самопочуття у всіх нормальне, плануємо спуститися сьогодні якнайнижче

49. Для Максута Жумаевой, Василя Півцова і Герлінди Кальтербруннер - це 14-й восьмитисячник! Ми зробили це! Зараз Казахстан на 1-му місці в світовому рейтингу, з 28 чоловік на планеті, які зійшли на все 14 х 8000+, троє з Казахстану! І найголовніше, всі троє - Максут, Василь і Денис скоїли все сходження без застосування кисневого обладнання! (Фото Дарек З.)