Жила підводна лабораторія Водолій

З цього випуску, ви дізнаєтеся про те, як на глибині понад 18-ти метрів живуть і працюють дослідники підводної лабораторії Водолій, єдиною в світі діючої жилої підводної лабораторії, яка розташована біля берегів Флориди.

1. На цьому знімку, зробленому 15 листопада 2010 року підводники наближаються до підводної лабораторії Водолій. Лабораторія є металевою конструкцією, надійно прикріплену до морського дна поруч з великим кораловим рифом, розташованим в декількох кілометрах від острова Кі-Ларго біля берегів Флориди.

2. Підготовка до входження в лабораторію "Водолій" через спеціальний шлюз. Лабораторія належить федеральному відомству в структурі Міністерства торгівлі США - Національному управлінню океанічних і атмосферних досліджень.

3. Вчені працюють в лабораторії "вахтами" по 10 днів, протягом яких вони живуть, їдять, сплять в приміщенні розміром із шкільний автобус. В "Водолії" всього шість ліжок і один душ. З зовнішнім світом мешканців лабораторії пов'язує бездротовий зв'язок, крім того, тут є телефон і комп'ютери.

4. Марк Хей, доктор біологічних наук з Технологічного інституту штату Джорджія під час своєї місії на "Водолії". Перед ним стоїть завдання по розробці методів захисту від вимирання більшості видів тварин, що населяють риф. Завдяки появі лабораторії "ми не просто час від часу відвідуємо риф, ми можемо жити безпосередньо на ньому", говорить Марк.

5. З лабораторії відкриваються дивовижні підводні види. Наприклад, в ілюмінатор може заглянути жовта риба-клоун, в той час як поблизу полює зубаста барракуда. "Ми ніби перебуваємо в акваріумі навпаки - повітряному міхурі з вікнами" - говорить Сол Россер, глава лабораторії.

6. Схоже на башточку біла споруда неподалік від лабораторії - це туалет. Мешканці "Водолія" допливають до нього, і стоячи справляють нужду, дихаючи при цьому повітрям зі спеціального повітряного кишені. При цьому всі відходи прямо спливають в океан.

7. Команда доктора Хея спорудила великі підводні клітини, подібні до цієї в центрі знімка, для того, щоб запустити туди різні види травоїдних підводних мешканців. "Дуже важливо не просто розводити травоїдних на рифі, а й дотримуватися їх правильне співвідношення. Якщо не буде хоча б одного виду, все швидко полетить в тартарари", - розповідає доктор Хей.

8. Тиск на Водолії вище звичайного атмосферного тиску на березі. Тому шипучі напої, які вчені привозять сюди, майже не піняться при відкритті, в той час, як бляшанки з їжею, на зразок цієї банки горішків, деформуються під дією високого тиску. Також змінюється тембр звучання голосу, а свистіти в більш щільному повітрі лабораторії набагато складніше, ніж на суші.

9. Одне з оглядових отворів Водолія, який на сьогоднішній день являє собою єдину діючу підводний лабораторію.

10. Дослідники ставлять пастку, щоб спіймати риб для своїх експериментів. Доктор Хей і його колеги ловлять риб-папуг і риб-хірургів, яких поміщають в клітини.

11. Протягом наступних 10 місяців, вчені планують кожні 6 тижнів перевіряти стан здоров'я корала всередині клітин з різними видами риб. "Маніпулюючи декількома основними видами риб, ми зможемо допомогти рифу вижити", - говорить доктор Хей.

12. Під час минулого виходу за межі лабораторії вчені провели багато часу, закладаючи отвори в клітинах. Коли риб вперше поміщають в клітку, вона впадають в пригнічений стан. Це привертає акул і інших хижаків, наприклад мурен (на фото). "Мурена може пробивати клітку подібно ракеті", - розповідає доктор Хей.